Nidra Yoga

Nidra yoga is een effectieve techniek om diep te ontspannen waarbij het zenuwstelsel kalmeert en een helderheid van geest geeft die te vergelijken is met de meditatieve staat. Het versterkt het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Deze diepe ontspanningsoefening mag je liggend ervaren, als een cadeautje aan jezelf. Je hoeft alleen maar te luisteren naar mijn stem.

"Ik heb de Nidra Yoga meegemaakt in Losser. Het was heerlijk ontspannen, gaf me rust en blijdschap. Dit is wat een mens goed doet. Kracht halen uit de mens zelf," Wim

Bewaren

Wat betekent Nidra Yoga?

Zou je een doeltreffend middel willen hebben dat je helpt om in uitdagende levens omstandigheden rustig en kalm te blijven? Is het voor je moeilijk om echt diep te ontspannen? Heb je last van stress, slaapproblemen of depressieve gevoelens?
Dan kan Nidra Yoga wellicht iets voor jou zijn. Deze diepte- ontspanningstechniek helpt je om zowel lichamelijk, geestelijk en emotioneel volkomen te ontspannen. Het is een eenvoudige, efficiënte en heel effectief instrument. Bij Nidra Yoga “pendelen” lichaam en geest heen en weer tussen ontspanning en halfslaap.  
Je hoeft alleen maar te liggen en te luisteren. Na Nidra Yoga blijkt dat je je even opgeknapt en ontspannen voelt als na twee of drie uur slaap.

Hoe gaat de Nidra Yoga oefening?

We starten iedere Nidra Yoga les met wat zachte losmaak oefeningen om daarna  te gaan liggen en naar mijn stem te luisteren.
Nidra Yoga betekent “psychische” slaap; je lichaam slaapt, maar je geest blijft alert en in vol bewustzijn. Het is diepte-ontspanning die veel dieper gaat dan slaap. Je komt in een meditatieve staat tussen slapen en waken in. Hierdoor kun je ook bepaalde inzichten krijgen die normaal verborgen zouden blijven.
Door Yoga Nidra ontstaat ontspanning en algehele balans, waarin je twee hersenhelften in harmonie en balans worden gebracht. Alle zintuigen trekken zich terug (pratyahara);  behalve het luisteren en voelen blijven actief tijdens de oefening.

De Nidra Yoga bestaat uit een aantal fasen in een vaste volgorde. Deze fasen hebben allemaal een betekenis. Via o.a. de rondreis door ons lichaam, ademoefening en een Sankalpa, dit is een positief besluit of voornemen van iets dat je wilt veranderen in je leven, komen we na ongeveer 35 tot 40 minuten uit de oefening.

Nidra Yoga is voor iedereen geschikt, zeker ook voor mensen die nooit yoga hebben gedaan.

Onze hersenen tijdens Nidra Yoga

Wat gebeurt er bij Nidra Yoga precies? Zoals gezegd “pendelt” je lichaam en geest heen en weer tussen ontspanning en halfslaap. Onze hersenen vertonen hierbij verschillende hersengolven. Deze hersenactiviteit kunnen we waarnemen door middel van een elektro- encefalogram (EEG). Wisselingen in spanning worden daarbij aan de oppervlakte van de schedel gemeten en grafisch weergegeven. Deze spanningswisselingen komen voort uit de fysiologische gebeurtenissen in elke hersencel.
En dit wordt weergegeven in Hertz, trillingen per seconde.

Wakker:BETA 13-20 HertzBewuste geest
NIDRA Yoga:ALFA 8–12 HertzBovenbewuste geest
Droomslaap/ NIDRA:THETA 4-7 HertzOnderbewuste geest
Diepe slaap:DELTA 0-4 HertzOnbewuste geest

Bron: Boek Yoga Nidra door Swami Satyananda Saraswati.

Effecten - goede resultaten van Nidra Yoga

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten en resultaten van Nidra Yoga. Hieronder volgen er een aantal van. Belangrijk is wel dat er regelmatig geoefend wordt.
Nidra yoga:
    •    Heft stress op. Het ontspant het fysiologische en psychische systeem
    •    Verwijdert en voorkomt psychosomatische klachten: zoals hoge bloeddruk, astma, reuma, allergieën
    •    Helpt bij beter inslapen en tegen slapeloosheid
    •    Vermindert de behoefte aan slaap
    •    Laadt lichaam en geest op
    •    Geeft vreugde, gevoel van ‘vol’ of ‘heel’ te zijn
    •    Helpt bij verdriet verwerking, waaronder rouwverwerking
    •    Helpt bij depressieve klachten
    •    Leert je om te gaan met lastige emoties
    •    Vergroot het zelfvertrouwen
    •    Verbetert het concentratievermogen en de creativiteit
    •    Leidt tot dieper besef van onze geest
    •    Leidt tot meditatie- kan meditatie zijn

Verschil tussen slapen en Nidra Yoga

“De meeste mensen gaan slapen zonder vooraf hun spanningen los te laten. Dat noemt men Nidra. Nidra betekent slaap, om het even welke slaap. Nidra Yoga is echter de slaap waarna alle lasten van je afgevallen zijn. Het gaat hier om een volkomen en andere en hogere kwaliteit van slapen. “

Swami Satyananda Saraswati      (1923 – 2009)

Practische informatie meenemen en kleding

Trek makkelijk zittende (yoga) kleding aan. Een deken of warme trui en sokken zijn fijn. Tijdens de Yoga Nidra heb je het sneller koud omdat je stil ligt. Als je een tuinkussen of ligmatrasje meeneemt weet je zeker dat je zachter ligt. Eventueel een kussentje voor onder je hoofd en/of een handdoek die je opgerold onder je knieholtes kunt leggen; dit is zeker fijn als je snel last van je rug hebt.

Kijk voor actuele Nidra Yoga lessen in de agenda op de website. Het zijn nl. geen wekelijkse vaste lestijden.